De eerste fonkelnieuwe bussen van De Lijn doen hun intrede in de Kempen. De stelplaats Heist-op-den-Berg en Westerlo werden recent voorzien van een eerste lading van vijf zogenaamde Euronorm-6-bussen. Dit zijn de allermodernste en allergroenste dieselbussen die de vervoersmaatschappij in haar park heeft.
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) komt daarmee zijn belofte die hij aan het begin van de legislatuur maakte na en trekt duidelijk de kaart van onze regio. De forcing die de Kempense parlementsleden, Yoleen Van Camp uit Herentals en Paul Van Miert uit Turnhout, voeren werpt zijn vruchten af: "De stem van de Kempense kiezer begint eindelijk te gelden in Brussel".
Vorige maand werden de eerste allermodernste én allerproperste dieselbussen al geleverd in Heist-op-den-Berg. De chauffeurs van De Lijn kregen eerst instructies om met deze nieuwe bolides door de Kempen te reizen. Ondertussen staan er al 5 exemplaren te blinken en zullen er nog 9 volgen.
Ook de andere stelplaatsen van waaruit Kempense lijnen vertrekken worden in de komende maanden voorzien van nieuwe bussen – in totaal krijgt onze regio liefst 37 spiksplinternieuwe bussen (Heist-op-den-Berg 14, Westerlo 10, Mol 7, Aarschot 3 en Tremelo 3).
Van Camp : 'Het investeringsbeleid van mobiliteitsminister Weyts (N-VA) maakt dit mogelijk – op een paar jaar tijd bestelde hij 238 nieuwe bussen. De partij zet sterk in op comfortabel én groen openbaar vervoer, een trendbreuk met de socialistische minister Van Brempt die toen amper 88 bussen aanschafte. En daar blijft het niet bij. Nog dit najaar wordt het volgende lot van zo'n 230 bussen gegund voor 2017 en '18, waarvan opnieuw een belangrijk deel (60) voor onze provincie bestemd zijn.
Ook in 't Stad wordt positief gereageerd. Vlaams parlementslid Annick De Ridder uit Antwerpen is tevreden dat de misperceptie is gekeerd: "De bang- en stemmingmakerij van de sp.a dat onze stad haar rommelbussen zou dumpen in de Kempen, is definitief ingehaald door de feiten. Ze mogen hun maskertjes en bijhorende desinformatie opbergen!"
In gans de Kempen klinken opgetogen reacties, niet in het minst in Heist-op-den-Berg. Provincieraadslid Jan De Haes kreeg eind vorige maand een heleboel ongeruste reacties: "We hopen van harte dat de pers deze correcte berichtgeving, die al in 2015 werd aangekondigd, nu ook uitvoerig aan de Kempenaar brengt.
Minstens even uitvoerig als de doemberichten van de sp.a, die de bal volledig missloegen. Dan krijgt de Kempenaar extra zin om het openbaar vervoer te nemen.
Ook bestuurslid én chauffeur voor De Lijn Michel Van Dijck is enthousiast over de nieuwe bussen: "Dankzij deze regering kunnen we weer fier zijn op ons beroep. Door de onderinvesteringen, vooral in de periode 2007 tot 2009, had onze vloot een belangrijke achterstand opgelopen en moesten we met heel wat versleten stellen chaufferen. Door de investeringen van zowel de vorige als deze regering is de achterstand weggewerkt en zijn we weer fier om de Kempense reiziger rond te rijden."
"Deze bussen met een Euro VI-motor vervangen oudere Euro II-bussen. De Euro VI-motor is de schoonste motor op de markt en presteert dus veel beter dan de bussen die vanuit Antwerpen verschoven zijn", klinkt het bij De Lijn.
Van de 5 nieuwe exemplaren zijn er 3 bestemd voor Heist-op-den-Berg en 2 voor Westerlo. Voor 15 april volgen nog 20 bussen voor de regio's die tijdelijk de Euro II-bussen hebben gekregen. Later dit jaar volgen er nog eens 12", aldus woordvoerder Van de Vreken.
De oude Euro II-bussen zullen niet elders worden ingezet. "Ze worden door De Lijn uit gebruik genomen", onderstreept De Lijn. (kk)